החזקות החלוטות לקביעת מקום תושבות

    השינויים הצפויים במבחני התושבות לצרכי מס 

בחודש נובמבר פורסמו המלצות הוועדה שפעלה מטעם רשות המיסים שהמליצה על עריכת רפורמה  במיסוי בין לאומי שכללו בתוכה המלצות לשינוי מהותי בהגדרת "תושב ישראלי" ו– "תושב חוץ".

במסגרת אותן המלצות, ההועדה המליצה להותיר בהגדרות את מבחן "מרכז החיים" על כנו, לרבות את מבחן הימים הנוכחי המהווה חלק מהגדרת התושבות ולהוסיף להגדרות מבחנים כמותיים שיהוו חזקות חלוטות לקביעת מקום התושבות, שיתבססו כולם על  ימי השהות היחיד/ה בישראל ומחוצה לה ובזהות מדינת החוץ לישראל ומספר הימים שהיחיד/ה שהה/תה באותה מדינה, הכל במטרה להפחית את המחלוקות בין הנישומים לרשות המיסים, כמפורט להלן:

הוספת חזקות חלוטות ביחס להגדרת "תושב ישראל"

  1. יחיד/ה ששהה בישראל 183 ימים או יותר במשך שנתיים ברציפות, יחשב ל"תושב ישראל" מהשנה הראשונה לשהותו כאמור.
  1. יחיד ששהה בישראל בשנת המס במשך 100 ימים ויותר בשנת המס, וסך שהותו בשנת המס ובשנתיים שקדמו לה הינו 450 ימים או יותר, יחשב ל"תושב ישראל" בשנת המס.

חזקה זו תיסוג בפני הוראות אמנה למניעת כפל מס ככל שהיחיד שהה באותה מדינת אמנה מעל ל-183 ימים בכל שנות המס הנבדקות ובתנאי שהמציא אישור תושבות למרכי מס לאותן השנים.

  1. היחיד שהה בישראל בשנת המס במשך 100 ימים או יותר ובן/ת הזוג או מי שמנהל עימו/ה משק בית משותף הוא תושב ישראל יחשב לתושב ישראל באותה שנה.

הוספת חזקות חלוטות ביחס להגדרת "תושב חוץ"

  1. היחיד ששהה פחות מ-30 ימים בישראל בכל שנת מס במשך 4 שנים ברציפות יחשב לתושב חוץ, החל משנת המס הראשונה לשהותו כאמור.
  1. היחיד ששהה פחות מ-30 ימים בישראל בכל שנת מס במשך 3 שנים ברציפות, יחשב לתושב חוץ החל משנת המס השנייה לשהותו כאמור. 

החזקות במקרים 1 ו-2 לעיל יחולו בתנאי שהיחיד לא שהה בישראל 15 ימים או יותר בחודש הראשון של שנת המס הראשונה (שבה שהה כאמור פחות מ-30 ימים), או בחודש האחרון של שנת המס האחרונה (שבה שהה כאמור פחות מ-30 ימים). 

  1. היחיד/ה ובן/ת זוגו/תו ששהו בישראל פחות מ-60 ימים בכל שנת מס, במשך 4 שנים ברציפות, יחשבו לתושבי חוץ החל מה שנה הראשונה לשהותם כאמור. 
  1. היחיד/ה ובן/ת זוגו/תו ששהו בישראל פחות מ-60 ימים בכל שנת מס, במשך 3 שנים ברציפות, יחשב לתושב חוץ החל מהשנה השנייה לשהותם כאמור.

החזקות במקרים 3 ו-4 לעיל, יחולו בתנאי שהיחיד/ה או בן/ת לא שהו בישראל יותר מ-30 ימים או יותר בחודשיים הראשונים של שנת המס הראשונה (בה שהו בישראל פחות מ-60 ימים) או בחודשיים האחרונים של שנת המס האחרונה (בה שהו פחות מ-60 ימים).

 

  1. היחיד/ה ובן/ת זוגו/תו ששהו בישראל פחות מ – 100 ימים בכל שנת מס במשך 4 שנים ברציפות, יחשבו לתושבי חוץ החל מהשנה הראשונה לשהותם כאמור, ובלבד שהיחיד/ה ובן זוגו/תו שהו במדינת אמנה בכל אותם שנים 183 ימים או יותר והמציאו אישור תושבות לצרכי מס מאותה מדינה. 

 

  1. היחיד/ה ובן/ת זוגו/תו ששהו בישראל פחות מ – 100 ימים בכל שנת מס במשך 3 שנים ברציפות, יחשבו לתושבי חוץ החל משנת המס השנייה לשהותם כאמור, ובלבד שהיחיד/ה ובן זוגו/תו שהו במדינת אמנה בכל אותם שנים 183 ימים או יותר והמציאו אישור תושבות לצרכי מס מאותה מדינה. 

החזקות במקרים 5 ו-6 לעיל, יחולו בתנאי שהיחיד/ה או בן/ת לא שהו בישראל 50 ימים או יותר במהלך 100 הימים הראשונים של שנת המס הראשונה (בה שהו בישראל פחות מ-100 ימים) או במהלך 100 הימים האחרונים של שנת המס האחרונה  (שבה שהו בישראל פחות מ-100 ימים).

כאמור, הוועדה המליצה שמבחן "מרכז החיים" ו"המבחן הכמותי" הקיים, שהינו חלק ממנו ושניתן לסתירה, ימשיכו לחול וזאת במקרים שהחזקות החלוטות המוצעות לא יחולו.

כמו כן, במסגרת ההמלצות הוועדה, ניתנה הבהרה ביחס לקביעת מועד ניתוק התושבות במהלך שנת המס שבה צוין כי ניתוק התושבות או תחילת התושבות יכולים להתרחש במהלך שנת המס. 

לאור האמור, מומלץ למי שבכוונתו לעזוב את הארץ או לעלות ארצה או לחזור אליה לאחר שהות ממושכת בחו"ל, לעקוב אחר התפתחות החקיקה ותתכנן את צעדיו מראש. 

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה

העברת הפסדים שבידי איגוד מקרקעין שמתפרק השאלה: 2 חברות בעלי מגרש הקימו חברה חדשה בה החברות הינן בעלי מניות . העבירו את המגרש לחברה החדשה

הרצאה בנושא מטבעות  דיגיטאליים

עו"ד ורו"ח סיימון יניב  ממשרדינו שמח להעביר החודש בפני פורום רואי חשבון ועורכי דין הרצאה מקיפה שסוקרת את הבטי המס במטבעות דיגיטליים קישור להרצאה

פס"ד קמי

פס"ד קמי תעשיות מתכת בע"מ נ' מנהל מסמ"ק – מתי יחשב הסכם שכירות ארוך טווח לעסקה במקרקעין כתבו: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מאירה דנינו, מתמחה

WhatsApp chat