פורסמו החלטות ועדות כופר לשנת 2022

לאחרונה פורסמו החלטות כופר לשנת 2022 שהתקבלו על ידי הועדות ברשות המיסים ושכללו:

 46 בקשות – על עבירות מכס ומע"מ 

41 בקשות  -על עבירות מס הכנסה 

לא פורסמו החלטות הנוגעות לעבירות לפי חוק מיסוי מקרקעין

כיצד מתנהל הליך הכופר ומה השלכותיו?

חוקי המס השונים (פקודת מס הכנסה, חוק מע"מ, פקודת המכס; חוק מס קניה; חוק מיסוי מקרקעין) כוללים סעיפים שמאפשרים לחשוד בעבירה לבקש להמיר את ההליך הפלילי שמנוהל כנגדו בתשלום כופר כספי למדינה, במקום העמדה לדין.

הרציונל מאחורי האפשרות לבקש כופר הוא חיסכון משאבים בניהול הליכים פליליים ארוכים ויקרים במקרים המתאימים, תוך גביית תשלום מהנישום שישקף את חומרת העבירות. מנגד, פעולה זו  מאפשרת לנישום לסיים את ההליכים שנפתחו כנגדו ולהימנע מהרשעה פלילית והשלכותיה.

בקשת הכופר מוגשת לוועדת הכופר של רשות המיסים. חברי הוועדה המורכבת מנציגי רשות המיסים והפרקליטות שוקלת את הבקשה בהתחשב בין היתר בחומרת העבירות, נסיבות אישיות (כגון: מצב הבריאותי של המבקש, עבירות קודמות, תרומה לחברה ועוד), שיתוף פעולה מצד המבקש, יכולתו הכלכלית של המבקש לעמוד בתשלום הכופר, סכום המס שהוחסר מקופת המדינה ושיקולים נוספים, ובסוף הדיון בבקשה הוועדה מחליטה האם לאשר את הבקשה ומה גובה הכופר שיושת על המבקש.

התשלום נקבע בהתאם לאמות מידה שמביאות בחשבון את סכום העבירות והיקפן. בעבירות מע"מ סכום הכופר יהיה בדרך כלל גבוה מסכום המס שהועלם, כדי שיהווה הרתעה מספקת ולעומתו סעבירות מס הכנסה ומיסוי מקרקעין סכום הכופר ישות בהתאם לגובה ההכנסה שלא דווחה.

בקשת הכופר תאושר בכפוף לתשלום המס שהוחסר מקופת המדינה.

היה ובקשת הכופר אושרה אך בפועל הכופר  ותשלום המס שנחסך מקופת המדינה לא שולמו על ידי המבקש, הדבר יוביל להמשך ההליך הפלילי כנגד המבקש.

ההשלכות לדחיית הבקשה לכופר:

דחיית בקשת הכופר תביא להמשך ההליך הפלילי כנגד המבקש,  קרי – תיק החקירה יוחזר לטיפול הפרקליטות או מחלקת התביעות ברשות המיסים, אשר ימשיכו בהליכים הפליליים נגד החשוד, כולל הגשת כתב אישום וניהול משפט פלילי.

אם יורשע אותו אדם בתום ההליך הפלילי, הדבר ירשם ברישום הפלילי של הנאשם, והוא ייחשב כבעל עבר פלילי, מה שעלול להקשות עליו בהיבטים שונים בחייו.

ובמקרים חמורים, ייגזר על אותו אדם עונש מאסר בפועל, או מאסר בדרך של ריצוי עבודות שירות/ או שירות לטובת הציבור (של"צ) או עונש על תנאי, בנוסף לקנסות ועיצומים כספיים.

הרשעה פלילית עלולה למנוע מהנאשם לעסוק במקצועות מסוימים או לכהן בתפקידים בכירים בעתיד ולפגיעה במוניטין ובשמו הטוב של הנאשם.

לכן, לאור חשיבותה של ההחלטה בבקשת הכופר, הבקשה חייבת להיערך בסיוע של עו"ד מומחה בתחום המיסוי הפלילי.

במקרה של דחיית בקשת הכופר, יש לשקול היטב את ההשלכות לדחיית הבקשה ולהיוועץ עם עורך דין מיסוי (פלילי) לגבי האפשרויות והסיכונים בניהול ההליך, ולבחון האם יש מקום לערער על ההחלטה או לבקש עריכת שימוע בטרם תתקבל ההחלטה לגבי הגשת כתב אישום או לשקול  האם יש מקום להגיע להסדר טיעון מול הרשויות ואת העיתוי לדבר.

משרדינו עתיר ניסיון בניהול הליכים פליליים בדגש על עבירות מס ואיסור הלבנת הון.

קישור לפרסום ההחלטות 

 

 

 

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה

העברת הפסדים שבידי איגוד מקרקעין שמתפרק השאלה: 2 חברות בעלי מגרש הקימו חברה חדשה בה החברות הינן בעלי מניות . העבירו את המגרש לחברה החדשה

הרצאה בנושא מטבעות  דיגיטאליים

עו"ד ורו"ח סיימון יניב  ממשרדינו שמח להעביר החודש בפני פורום רואי חשבון ועורכי דין הרצאה מקיפה שסוקרת את הבטי המס במטבעות דיגיטליים קישור להרצאה

פס"ד קמי

פס"ד קמי תעשיות מתכת בע"מ נ' מנהל מסמ"ק – מתי יחשב הסכם שכירות ארוך טווח לעסקה במקרקעין כתבו: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מאירה דנינו, מתמחה

פריסת תגמולי מילואים

פריסת תגמולי מילואים  לפי סעיף  8ג לפקודה –   רשות המיסים פרסמה הודעה לפיה שכירים (במסגרת בקשות להחזר מס) ועצמאים רשאים לבקש לפרוס את תגמולי המילואים שקיבלו

WhatsApp chat