הטלת חובות דיווח

 

הטלת חובת דיווח על נאמנויות, תושבים חוזרים ועולים חדשים

 

ביום 7.4.2024 פורסם ברשומות חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (מס' 272), התשפ"ד-2024 ("התיקון") שבמסגרתו הוטלו חובות דיווח על נאמנים בנאמנויות ועל תושבים חוזרים ותיקים ועולים חדשים, אשר כלל את ההוראות שלהלן:

1. חובת דיווח על נאמנות לפי פרק רביעי 2 לפקודה 

  1. נאמן כהגדרתו בפרק רביעי 2 בחלק ה' לפקודת מס הכנסה, לרבות כל אדם שהחזיק בנכס הרשום על שמו לטובת אדם אחר (ונשאלת כאן השאלה האם כולל שלוח המחזיק בשליחות בנכס כמשמעותו בסעיף 88 לפקודה), יחויב להגיש הודעה לפקיד-השומה על יצירת נאמנות שבמסגרתה החזיק בנכסים. בעקבות זאת, גם נאמנים שהיום אינם חייבים להגיש דיווח על הקמת הנאמנות לפי ההוראות הקיימות כיום בפקודה, יצטרכו להגיש דיווחים לפקיד השומה. יודגש שאין בתיקון כדי לחייב את אותם נאמנים בהגשת דוחות שנתיים על הכנסת הנאמנות ועל נכסיה מדי שנה בשנה, אלא רק לחייב אותם לדווח על הקמת הנאמנות ועל שינויים בבעלי הזכויות בה, אם ישנם.
  2. נאמן ישראלי שחייב בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה יצרף בכל שנה לדוח השנתי שלו דיווח לגבי היחידים שהם בעלי השליטה הסופיים בנכסי הנאמנות, לפי ההגדרות של "זכות שביושר" בהמלצות הבין-לאומיות, המתאימות להגדרה של "בעל שליטה" הקבועה בסעיף 135ב לפקודה.

 

2. ביטול הפטור מהגשת דיווח לעולים חדשים ותושבים חוזרים 

במסגרת התיקון בוטל הפטור מהגשת דוחות על הכנסות מחו"ל לתושבים חוזרים ותיקים ועולים חדשים לפי סעיפים 134ב ו-135(1)(ב) לפקודה. יודגש שאין בתיקון כדי לבטל או לצמצם את הפטור ממס לעולה חדש ולתושב חוזר ותיק אשר ימשיך להינתן על-פי ההוראות הקיימות. כמו-כן, אין בתיקון כדי לחייב דיווח במהלך שנת ההסתגלות לפי סעיף 14(ב) לפקודה. בכדי למנוע מעקף של חובת הדיווח באמצעות חברה, פקיד השומה יהיה רשאי לדרוש הגשת דו"ח מחבר-בני-אדם שהשליטה על עסקיו וניהולם מופעלים בידי עולה חדש או תושב חוזר ותיק מישראל. כמובן שאין בחובת הדיווח האמורה מלחייב את אותו חבר בני אדם על הכנסותיו מחוץ לישראל או בהגשת דיווח שנתי בכל שנה.

 

3. דרישת ידיעות מטעם רשות המיסים ממוסד פיננסי

על פי התיקון רשות המיסים רשאית לפנות למוסד פיננסי ולקבל את פרטי הזיהוי של בעל חשבון באותו מוסד פיננסי, ובכלל זה את פרטי בעלי השליטה בחשבון כהגדרתם בחוק איסור הלבנת הון, לצורך חילופי מידע בהתאם להסכם בין־לאומי לפי סעיפים 214א עד 214ג לפקודה. מידע כאמור יהיה ניתן להעביר רק לצורך יישום הסכם בין־לאומי כאמור ולא לצורך אכיפת דיני המס בישראל והעברתו תהיה בהתאם לבקשה בכתב שהגישה רשות מס במדינה זרה באופן ספציפי ביחס לבעלי הזכויות בחשבון שלגביו נדרש המידע. 

 

במקביל תוקן חוק איסור הלבנת הון, תש"ס 2000 (להלן: "חוק איסור הלבנת הון") בכדי שמוסדות פיננסיים שחלות לגביהם חובות לפי אותו חוק יהיו רשאים להעביר פרטי זיהוי של מקבל שירות כאמור למנהל רשות המיסים בישראל לצורך העברתו לרשות מס זרה בהתאם להסכם בין־לאומי. 

הוראות תחולה 

לגבי נאמנויות שאינן חייבות בדיווח לפי סעיף 131 לפקודה, שהיו קיימות לפני יום 7.4.2024, נקבע שאלו תחויבנה בהגשת הודעה על פרטי בעלי השליטה ותושבות המס שלהם בתוך 120 ימים מיום 1.1.2026.

התיקונים בדבר חובות הדיווח לגבי מי שהיה לתושב ישראל לראשונה או מי שהיה לתושב חוזר ותיק, יחולו רק לגבי תושבים כאמור שהפכו לתושבי ישראל החל מיום 1.1.2026 ואילך.

לעומת זאת, לגבי חובת הגשת דוח לפי סעיף 131 לפקודה עם פרטי בעלי השליטה, נקבע, כי זו תחול על דוח שיש להגישו לשנת-המס 2025 ואילך.

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה

העברת הפסדים שבידי איגוד מקרקעין שמתפרק השאלה: 2 חברות בעלי מגרש הקימו חברה חדשה בה החברות הינן בעלי מניות . העבירו את המגרש לחברה החדשה

הרצאה בנושא מטבעות  דיגיטאליים

עו"ד ורו"ח סיימון יניב  ממשרדינו שמח להעביר החודש בפני פורום רואי חשבון ועורכי דין הרצאה מקיפה שסוקרת את הבטי המס במטבעות דיגיטליים קישור להרצאה

פס"ד קמי

פס"ד קמי תעשיות מתכת בע"מ נ' מנהל מסמ"ק – מתי יחשב הסכם שכירות ארוך טווח לעסקה במקרקעין כתבו: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מאירה דנינו, מתמחה

WhatsApp chat