העברת זכויות בדירה בעת גירושין – זהירות מפני תאונה נוספת!!!

כידוע, לפי סעיף 4א לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי העברת זכויות במקרקעין ובתוכה גם דירת מגורים מזכה בין בני זוג שנעשתה בתוקף פסק דין אגב גירושין אינה מהווה מכירה וככזו אינה נחשבת כלל לאירוע מס ועל כן בן הזוג שמקבל את הדירה נכנס בנעלי בן הזוג המעביר, כך שכאשר יבקש למכור את זכות המקרקעין שהועברה אליו, יהיה שווי הרכישה ויום הרכישה של הזכות שהועברה כפי שהיו נקבעים לאותו בן זוג שהעביר את זכות המקרקעין.

במסגרת סעיף 49ב(2) לחוק מיסוי מקרקעין נקבע כי מכירת "דירת מגורים מזכה" תהיה פטורה ממס בתנאי שמדובר בדירה יחידה הידי המוכר וששימשה למגורים במשך 18 חודשים ושלא נמכרה דירה  אחרת ע"י המוכר בפטור לפי סעיף זה במשך 18 חודשים.

במסגרת  החלטת מיסוי שפורסמה לאחרונה (1609/21) ביקשה בת זוג שקיבלה חלק מדירת מגורים מזכה מבן זוגה לשעבר במסגרת הסכם גירושין שקיבל תוקף של פסק דין  מבית המשפט לענייני משפחה, למכור את דירת המגורים (שהייתה דירתה היחידה) מיד עם קבלת חלקה בדירה כאמור וזאת בטרם שחלפו 18 חודשים ממועד העברת הזכויות לטובתה ובהתחשב במנין החודשים שהייתה בבעלותה המשותפת עם בן זוגה לשעבר שעלתה במצטבר על 18 חודשים.

במסגרת החלטת המיסוי נקבע כי במניין 18 החודשים לשם קבלת פטור ממס, תיכלל גם התקופה שבה התגוררה האישה בדירה יחד עם בן זוגה לפני הגירושין.

עולה מתוך ההחלטה האמורה כי ככל שהגברת היתה מבקשת למכור את הדירה בטרם שחלפו 18 חודשים מאז שרכשה אותה יחד עם בן זוגה לשעבר, הייתה נתקלת בסירוב מצד מנהל מיסוי מקרקעין לאשר לה פטור לפי סעיף 49ב(2) לחוק, כמו גם אם למשל בן זוגה ביקש לממש דירה אחרת שבבעלותו בפטור לפי סעיף זה ב-18 חודשים שקדמו למכירת הדירה המשותפת, כאשר בני הזוג היו נשואים במועד מכירת דירתו.

לפיכך, גם כאשר נראה שהדברים ברורים ונהירים,  מומלץ להיוועץ במומחה מס במקרים של מכירת של דירת מגורים שנתקבלה במסגרת הליך גירושין,  ובמיוחד במקרים שבהם עולה ספק אם המוכר/ת זכאי לפטור לפי סעיף 49ב(2) לחוק מיסוי מקרקעין, ובמיוחד כאשר לאחד מבני הזוג הייתה יותר מדירה אחת בתקופה שהיו נישואים.

קישור להחלטת המיסוי:

https://www.misim.gov.il/TMMISUYWEB/frmShowLinkedAbs.aspx?num=20200020&new=true

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה

העברת הפסדים שבידי איגוד מקרקעין שמתפרק השאלה: 2 חברות בעלי מגרש הקימו חברה חדשה בה החברות הינן בעלי מניות . העבירו את המגרש לחברה החדשה

הרצאה בנושא מטבעות  דיגיטאליים

עו"ד ורו"ח סיימון יניב  ממשרדינו שמח להעביר החודש בפני פורום רואי חשבון ועורכי דין הרצאה מקיפה שסוקרת את הבטי המס במטבעות דיגיטליים קישור להרצאה

פס"ד קמי

פס"ד קמי תעשיות מתכת בע"מ נ' מנהל מסמ"ק – מתי יחשב הסכם שכירות ארוך טווח לעסקה במקרקעין כתבו: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מאירה דנינו, מתמחה

WhatsApp chat