עדכוני החקיקה שבפתח

רשות המיסים אינה שוקטת על שמריה ופועלת בימים אלו לביצוע תיקוני חקיקה מהותיים תחת ועדת הכספים שבכנסת שמונתה לאחרונה, במסגרת חוק ההתייעלות להשגת יעדי תקציב לשנות התקציב 2021 ו -2022] התשפ"א 2021 ובניהם:

  1. חובת דיווח חצי שנתית על ידי הבנקים והמוסדות הכספיים לרשות המיסים, כך שהמידע יועבר על פי דרישה באופן שוטף ביחס לקבוצת נישומים בעלי מאפיינים משותפים שתתבסס על סממנים של הלקוחות וחברי הקבוצה, כך שבפועל רשות המיסים תוכל לבקש ולקבל על בסיס שוטף מידע על כל לקוח שתחפוץ וביתר קלות וללא ביקורת שיפוטית.
  1. גבית מס בשיטה האיטלקית!

על פי הצעת רשות המיסים במקרים שתעלה מחלוקת שומתית, בין הנישום לפקיד השומה, הנישום יוכל לערער לבית המשפט המחוזי רק בתנאי שישלם תחילה 30%  מהשומה שבמחלוקת. 

יובהר שבשלב זה רשות המיסים הציע שהסכום שישולם מראש כתנאי להגשת הערעור יעמוד על 30% מהסכום שבמחלוקת ורק לגבי מחלוקות מס שעומדים  על סך של מעל 20 מיליון שקלים. אך כפי שניסיון העבר המלמד, שיטת העבודה של רשות המיסים הפכה לצערנו לכזו של "תקיעת יתד והרחבת היריעה בהמשך", כך שבעתיד נמצא ברשימת הנישומים שידרשו לשלם סכומים גובהים יותר ביחס לשומות נמוכות יותר עד כדי שהתנאי להגשת ערעור לבית המשפט יהיה על ידי תשלום כל הסכום שבמחלוקת  או חלק ניכר ממנו מראש.

  1. תיקון הכללים למיסוי שותפויות שסעיף 63 לפקודה  וביטול סעיף 16א' והסדרת מיסוי קרנות הון

הצעה מהותית ביותר שעלתה במסגרת התזכיר מתייחסת לתיקונו של סעיף 63 לפקודה והסדרת  כללי מיסוי לקרנות הון חלף ההסדרים הפרטנים שנערכו לפי סעיף 16א לפקודה שכעיקריה כוללים:

  • שינוים בהגדרה רחבה למונח "שותפות" לצרכי מס. 
  • הוראות אשר יגבילו את האפשרות לשינוי מיסוי אגודה שיתופית משותפות לחברה ולהיפך, בדומה להוראות שנקבעו בעבר בעניין חברה משפחתית וחברת בית. 
  • קביעה כי שותפות נסחרת תיחשב כחברה לצרכי הפקודה. 
  • הגבלת האפשרות לקיזוז הפסדים משותפות או כנגד תוצאות השותפות המיוחסות לשותף בנסיבות מסוימות.
  • יצירת אירוע מס לשותפים הקיימים בהקצאת זכויות בשיעור העולה על 10% בשותפות לתושב חוץ או למשקיעים מוסדיים הפטורים ממס
  • אסדרה בחוק של הלכת שדות, לפיה מכירת זכות בשותפות כמוה כמכירת מניה בחברה. 
  • קביעה כי סיווג ומקור ההכנסה החייבת/הפסד או ההפסד בידי השותף תהיה בהתאם לסיווג ומקור ההכנסה החייבת/הפסד של השותפות, הגם שהכנסה כאמור לא תיחשב כהכנסה מיגיעה אישית.
  • ביטול סעיף 16א לפקודה והסדרת אופן מיסוי קרנות הון סיכון וקרנות השקעה פרטיות בחוק. התייחסות לאופן סיווג ומיסוי דמי הצלחה בידי בעלי זכויות בשותף הכללי. 
  • שותפים בשותפות שהיא "בעל מניות מהותי" בחברה, ייחשבו ל"בעל מניות מהותי" ובהתאם: רווח הון ממימוש החברה ודיבידנד מהחברה יתחייבו בידי השותפים היחידים במס בשיעור של 30% במקום בשיעור של 25%. 
  • הכנסת ריבית מהחברה תתחייב בשיעור מס שולי בידי השותפים היחידים במקום בשיעור של 25% או 15%. 
  • ביטול הפטור לקרן נאמנות פטורה בהתייחס להכנסותיה ורווחיה מעסק ומשלח יד.
  • קביעה כי הדיווח למס הכנסה על חלקם היחסי של השותפים בנכסי השותפות וברווחיה יחייב את השותפים לכל דבר ועניין (ולא רק בתחום המס) ויגבר על כל הסכם אחר בין השותפים
  • החלת חובות דיווח על שותפויות, לרבות שותפויות זרות שמחצית או יותר מהשותפים בהן הם תושבי ישראל. 

        לאור השינויים הצפויים מומלץ להיערך בהתאם ולעקוב אחר התפתחות הליכי החקיקה ! 

 

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה

העברת הפסדים שבידי איגוד מקרקעין שמתפרק השאלה: 2 חברות בעלי מגרש הקימו חברה חדשה בה החברות הינן בעלי מניות . העבירו את המגרש לחברה החדשה

הרצאה בנושא מטבעות  דיגיטאליים

עו"ד ורו"ח סיימון יניב  ממשרדינו שמח להעביר החודש בפני פורום רואי חשבון ועורכי דין הרצאה מקיפה שסוקרת את הבטי המס במטבעות דיגיטליים קישור להרצאה

פס"ד קמי

פס"ד קמי תעשיות מתכת בע"מ נ' מנהל מסמ"ק – מתי יחשב הסכם שכירות ארוך טווח לעסקה במקרקעין כתבו: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מאירה דנינו, מתמחה

WhatsApp chat