עיקרי תיקון חוק לצמצום השימוש במזומן

מה-1 באוגוסט יעודכנו הסכומים המירביים המותרים לשימוש במזומן מתוקף הוראות החוק לצמצום השימוש במזומן (להלן: "החוק"),כך בעסקאות של יחידים עם עוסקים התקרה תעמוד על 6,000 ₪ (במקום 11,000 ש"ח)  או עד 10% ממחיר העסקה לפי הנמוך מבנהם.

כך שהסכום המירבי שניתן יהיה לשלם  בעבור עסקה עם עוסק שמעל ל-6,000 ₪ במזומן יעמוד על 10% מסך העסקה.

בפעולה בין אנשים פרטיים שסכומה עד 15,000 ₪ ניתן לשלםאת כל הסכום במזומן.
בפעולה שסכומה גבוה מ15,000 ₪ ניתן לשלם/ לקבל במזומן עד 10% ממחיר הפעולה או 15,000 ₪, לפי הנמוך מבניהם.

בעסקאות למכירת רכב בין אנשים פרטיים התשלום המותר במזומן עומד על סך של עד 50,000 ₪ ובעסקה שסכומה גבוה מ50,000 – ₪ ניתן יהיה לשלם במזומן עד 10% ממחיר העסקה או 50,000 ₪ לפי הנמוך מבניהם.

לגבי תשלומים/תקבולים אחרים במזומן:

  1. בעסקה בין תייר לעוסק הסכום המוגבל לתשלום בעסקה של עד  40,000 ₪ או עד 10% ממחיר העסקה לפי הנמוך מבנהם. 
  2. הוראות החוק לא חלים על תשלומים במזומן בין יחידים קרובי משפחה מקרבה ראשונה, למעט תשלומי שכר עבודה ועל רשויות מדינה שנקבעו בצו.
  3. כמו כן, לא ניתן לשלם/ לקבל במזומן עבור שכר עבודה או תרומה בסכום העולה על 6,000 ₪.
  4. ההגבלות שבחוק הן לעסקה בודדת ופיצול עסקה באופן מלאכותי יחשב לעבירת "מרמה" בהתאם לחוק.
  5. תשלום בשווה כסף כמוהו כתשלום מזומן.
  6. עוסק חייב לתעד את אמצעי התשלום ששימש אותו להעביר או לקבל תשלום.

לגבי הגבלת שימוש בצ'קים

  1. איסור על עוסק לקבל או לתת "צ'ק פתוח" ללא שם הנפרע או המסב.
  2. איסור על כל אדם שאינו עוסק לקבל צ'ק של יותר מ-5,000 ש"ח  בעבור עסקה או כשכר עבודה, כתרומה, כהלוואה או מתנה ללא פרוט שם הנפרע או המסב על גבי הצ'ק..
  3. על צ'ק מוסב חייב להופיע שם ומספר תעודת הזהות של המסב.
  4. ניתן להסב צ'ק פעם אחת בלבד (בנק וכו' לא יחשבו לעניין זה). 
  5. צ'ק לעניין זה יכול להיות עבור: עסקה, שכר עבודה, תרומה, הלוואה, מתנה.
  6. החוק מטיל במקביל אחריות כמעט זהה על הבנקים לאכוף את החוק והוראותיו מצידם. בעת הפרה, גם הם יהיו חשופים לסנקציות המופיעות בחוק זה. 

חובות בעת הדיווח על עסקה במקרקעין למסמ"ק

  1. הצהרת רוכש תכלול את מקורות המימון לרכישה המדווחת בצרוף אסמכתאות. לחילופין, הרוכש יוכל להצהיר שנכון לאותו מועד אינו יודע עדיין את מקורות המימון. במצב זה, תהיה לו אפשרות לתקן את הדיווח ולהמציא את הפרטים החסרים עד חצי שנה מקבלת הנכס.
  2. מסמ"ק ינפיק אישור מיסים לטאבו רק לאחר המצאת המידע על מקורות המימון, כך שאי מילוי הוראה זו תמנע רישום זכויות הרוכש בנכס.

הסנקציות שיוטלו על מי שיעבור על החוק ודרכי ערעור

  1. במישור האזרחי, החוק קובע "עיצום כספי" על המפר המותנה בגובה הסכום שבעבירה:

–     15% כשהסכום עד 25,000 ש"ח.

–     20% כשהסכום בין 25,000 ש"ח ל-50,000 ש"ח.

–     30% כשהסכום מעל 50,000 ש"ח.

על הטלת עיצום אפשר לערער בכתב לפקיד השומה הרלבנטי תוך 45 יום וניתן לזמן את המערער לשימוע בהמשך לכך. ככל שהערעור ידחה, ניתן יהיה לערער עליו פעם נוספת לבימ"ש השלום. בהפרה חוזרת בתוך תקופה של שנתיים, יתווסף לעיצום הכספי שיוטל בגין העבירה החדשה, סכום נוסף בגובה העיצום הקודם שהוטל. 

  1. במישור הפלילי, ניתן להגיש כתב אישום במקום להטיל עיצום כספי. לאחר הטלת ותשלום העיצום כתב אישום יוגש רק בהתברר עובדות חדשות, והעיצום ששולם יוחזר. העונש הפלילי יהיה קנס שלא יפחת מהעיצום שהיה מוטל, ובנסיבות חמורות של "מרמה" או "רישום כוזב" שמטרתם לעבור על החוק, ניתן להטיל עונש מאסר של עד 3 שנים.
  1. החוק לא יחול על עסקאות ו/או התקשרויות שנחתמו טרם כניסת החוק או התיקון לתוקף, למעט עסקאות מתמשכות (מתן שרות-ריטיינר, שכירות וכו'). החוק גם לא יחול על צ'קים למשמרת שנמסרו לבנק או למוסד פיננסי אחר טרם כניסת החוק לתוקף. 
  1. החוק לא יחול על פעילות מול תושבי שטחים שאינם מחזיקים באזרחות ישראלית עד ליום 31.12.2022 ובהחלט יתכן שהוראה זו תוארך.

לקבלת יעוץ ניתן לפנות אל משרדנו אשר מלווה עסקים רבים בשאלות העולות יום יום בעסקאות שונות  כתובת לפניות – Yaniv-tax.co.il 

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה

העברת הפסדים שבידי איגוד מקרקעין שמתפרק השאלה: 2 חברות בעלי מגרש הקימו חברה חדשה בה החברות הינן בעלי מניות . העבירו את המגרש לחברה החדשה

הרצאה בנושא מטבעות  דיגיטאליים

עו"ד ורו"ח סיימון יניב  ממשרדינו שמח להעביר החודש בפני פורום רואי חשבון ועורכי דין הרצאה מקיפה שסוקרת את הבטי המס במטבעות דיגיטליים קישור להרצאה

פס"ד קמי

פס"ד קמי תעשיות מתכת בע"מ נ' מנהל מסמ"ק – מתי יחשב הסכם שכירות ארוך טווח לעסקה במקרקעין כתבו: סיימון יניב, עו"ד ורו"ח, מאירה דנינו, מתמחה

WhatsApp chat