פורסם תזכיר חוק הטבות מס על משקעים ומייסדים בהייטק

בשנים האחרונות גברה תחרות המסים הגלובאלית, אשר יצרה מצב בו ממשלות מתחרות על מיקום פעילותן של פירמות, בעיקר בתחום הטכנולוגיה, בשטחן, ועל חלוקת נתח המסים המיוחס לפעילות זו. על מנת לתת מענה למגמה זו, ובהמשך לתיקון מס' 73 לחוק לעידוד השקעות הון התשי"ט-1959, שנחקק לפני קרוב לארבע שנים למטרה דומה, פורסם תזכיר לחקיקת חוק שיעניק הטבות למשקעים ולחברות הייטק בדומה הנדרשים גם על רקע פקיעת הטבות המס שנקבעו בסעיף 20 לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011, שכונה גם בשם "חוק האנג'לים", בסוף שנת 2019.

ההטבה הראשונה, מקנה זיכוי ממס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק בגובה של 25% מסכום ההשקעה, ובכך מוזיל את עלות ההשקעה בחברות אלה.

ההטבה השנייה, מאפשרת דחיית תשלום רווח ההון במכירה של חברה טכנולוגית, לבעל מניות אשר משתמש בחלק מהתמורה מהמכירה לצורך השקעה חוזרת בחברת הזנק אחרת (חילוף מניות בהשקעה בחברות טכנולוגיות). בפועל, ההטבה הניתנת למשקיע אשר עומד בתנאים למתן ההטבה היא דחיית מס לתקופה משמעותית אם חברת ההזנק מצליחה, והשתתפות המדינה בהפסד אם חברת ההזנק נסגרת ללא הגעה למימוש רווחים.

ההטבה השלישית, מאפשרת התרת השקעה במניות כהוצאה בדרך של פחת ל-5 שנים כנגד הכנסתה הפירותית של החברה הרוכשת, לחברה טכנולוגית גדולה אשר רוכשת שליטה בחברה טכנולוגית אחרת – זרה או מקומית.

ההטבה הרביעית, תקנה פטור ממס למוסד פיננסי זר על הכנסותיו מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה, שמשלמת לו חברה טכנולוגית ישראלית כהחזר הלוואה בתנאים המפורטים בסעיף. קביעת הפטור המוצע תסייע בהורדת עלויותיהן של חברות טכנולוגיה ישראליות בגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים זרים המתמחות במתן אשראי לחברות טכנולוגיות.

ההטבות המנויות בהצעת החוק תחלפנה כאמור את ההטבות אשר ניתנו בעבר לפי פרק ז' לחוק המדיניות הכלכלית לשנים 2011 ו-2012 (תיקוני חקיקה), התשע"א-2011 (להלן – חוק המדיניות הכלכלית), שפקעו בסוף שנת 2019 ויכנסו לתוקף ככל שיאושרו בשנת  2022 כהוראת שעה עד לסוף שנת 2025.

לקישור לתזכיר הצעת החוק

הרשמו למגזין שלנו

פוסטים נוספים

לכל שאלה תשובה